Gotic - Jordi Vilaprinyó


Escenes de la terra en festa i de la mar en calma (Disc “Escenes” - 1977)

JORDI VILAPRINYÓ - Teclista

Breu crònica de Gòtic
Stacks Image 1185

“Bé, de fet, la idea de Gòtic…” era una frase feta que ja repetíem cada vegada que en una entrevista algú ens preguntava en quin moment va començar la trajectòria del conjunt.
I dèiem això perquè en una de les primeres entrevistes que ens va fer l’Àngel Casas a Ràdio Nacional d’Espanya, al Passeig de Gràcia número 1, vaig començar dient que la idea de Gòtic venia de lluny, i que moltes vegades havíem hagut de postergar assaigs i projectes perquè en bloc ens vam anar dedicant a feines musicals més comercials i lucratives, que ens donaven algun rèdit econòmic.
L’origen del grup es troba en els Jordis. Amb en Jordi Martí ens coneixíem del col·legi, i havíem tocat junts a casa dels meus pares amb un orgue Eminent que teníem. De fet, la bateria d’en Jordi Martí es va passar mitja vida en un racó de la sala d’estar de la torre. Havíem fet, això sí, molts Beatles, en companyia d’altres companys que tocaven la guitarra i cantaven les seves cançons.
Més tard, vam conèixer en Rafa, que originàriament tocava la bateria al campanar de la parròquia que hi ha a la cruïlla de Balmes amb València. De seguida es va passar al baix elèctric i en va esdevenir virtuós.
Amb aquest trio (orgue Gem, baix elèctric i bateria) vam fer versions i reproduccions de peces del grup “Emerson, Lake and Palmer”, i altres composicions pròpies. El Keith Emerson era un teclista que ens va enlluernar sempre, amb el seu trio.
Però la clau de volta del grup la vam trobar amb la incorporació d’en Jep Nuix, flautista i compositor. El vam conèixer acompanyant el cantautor Joan Isaac, per les festes majors de Catalunya, l’estiu del 1976. I dic clau de volta perquè en Jep és qui va donar al grup la lluentor necessària i el caràcter que l’ha fet destacar com a grup singular. El seu so i el seu protagonisme i lirisme van definir el so del grup.
La constant evolució compositiva i interpretativa dels nostres temes originals —alguns força elaborats i amb molts colors i atmosferes diferents—, ens va portar a elaborar unes instrumentacions més riques per a la gravació del nostre primer disc. I així vam contactar amb en Jordi Codina, guitarra clàssica, i en Josep Albert Cubero, guitarra elèctrica, que ens hi van fer un treball únic i irrepetible.
Recordo que vam fer servir el meu Twin Reverb de vàlvules amb altaveus JbL com a amplificador per a la guitarra distorsionada, gravant a tot drap a les tantes de la nit, a l’estudi Gema 1 del carrer Bailèn, avui un basar xinès.
L’època amb el Jep va ser la més fructífera del grup, amb assajos pràcticament diaris cada tarda al local. Amb idees musicals tocades i escrites per part del Rafa, d’en Jep i jo mateix, i després desenvolupades de forma col·lectiva entre tots.
Pel local hi van passar altres músics a escoltar els nostres assajos: en Lluís Vidal, l’Antonio Peral, el grup Coses, el grup Potestri, en Chema Purón…
Teníem un local molt ben equipat, amb aïllament acústic de fibra de vidre que ens havíem muntat nosaltres mateixos, i focus potents, així com una tarima fabulosa que s’havia construït en Jordi Martí per a la seva bateria. Per a fer-hi gravacions, durant un temps vam tenir-hi l’equip de veus del grup Coses i un magnetòfon ReVox.
Més tard, per desavinences amb en Jep, vam canviar de components i ens vam constituir en quintet amb l’Eugeni Gil, guitarra elèctrica, i l’Agustí Brugada, flautista clàssic.
Amb aquesta formació vam tenir l’honor de participar en el famós Festival Canet Rock del 1978, actuació de la qual hi ha testimonis gràfics. I també vam gravar el nostre segon disc, en format maqueta, igualment a Gema 1. Aquesta maqueta va ser desestimada com a segon disc comercial del grup per la discogràfica Movieplay. El promotor de la discogràfica em va trucar per dir-me que trobaven que als temes els faltava virtuosisme. El seu nom: Gonzalo García Pelayo.
I ara, passats més de 35 anys, i recuperada miraculosament la cinta magnètica estèreo que vam gravar, amb el so original remasteritzat per en Jordi “Cap Problema“ Vidal, surt a la llum pública tot aquell treball gestat i cuinat al local dels Gòtic en forma de segon disc, amb temes d’en Rafa i meus.
Esperem que us agradi,

Jordi Vilaprinyó
(teclista)

Jordi Vilaprinyó: Mini biografia
Stacks Image 1188
Integrats en l’ambient de la música laietana del Zeleste, i amb el segell del rock simfònic, influenciats per Genesis, Yes i Premiata Forneria Marconi, vam formar el grup Gòtic, juntament amb en Rafael Escoté, en Jordi Martí i en Jep Nuix. Tots quatre vam assajar moltíssim i vam crear una sonoritat característica partint de les nostres idees musicals. Vam gravar el nostre primer disc ‘’Escenes’’ l’any 1977, amb temes d’en Rafa, en Jep i jo mateix. Posteriorment, ja en format quintet, amb l'Eugeni Gil i l'Agustí Brugada, vam participar en el Canet Rock de l’any 1978.
En aquesta mateixa època, vaig fer arranjaments i gravar discos amb cantants de moda del moment, com ara Chema Purón, Elisa Serna, Aire y Compás, Paco Muñoz, i també vaig dirigir l’Orquestra de la Cançó del Mediterrani. Amb alguns d’ells vam fer actuacions arreu de la geografia espanyola.
També vaig col·laborar intensament amb cantautors de la nova cançó com ara Lluís Llach, Francesc Pi de la Serra, Raimon, Joan Isaac, Coses, Jaume Sisa, Lluís Miquel i 4Z, etc, fent arranjaments i gravant molts dels seus discos.
Més tard em vaig centrar en la música clàssica i contemporània, entrant a formar part del l’Escola Superior de Música de Catalunya, el Conservatori Municipal de Música de Barcelona, i també el de Cervera, duent a terme una activitat docent i concertística incessant fins al dia d’avui.
He gravat discos i CDs amb obres de Carles Baguer, George Gershwin, Duke Ellington, Leonard Bernstein, Chick Corea, Aaron Copland, Manuel de Falla, Francesc Taverna-Bech, Conrad Setó, etc.
En el camp de la composició he escrit obres per a piano, de música de cambra, amb instruments de cobla, i també per a orquestra simfònica, editades per Boileau, Clivis, Dinsic i Zimmermann.